Få udviklet din app ↦ Sådan får du det til at ske

January 18, 2021

Realiser din app-idé

Nyheder og viden indenfor tech

Hvis du har en god app-idé, men er gået lidt i stå, er denne artikel skrevet til dig.

At få udviklet og realiseret en app, kan være en kompleks og besværlig opgave. Sådan behøver det dog langt fra at være.

Hvis du følger vores 10-trins guide, er du et skridt tættere på, at kunne realisere din app-idé.

Følg de 10 trin nedenfor og kom videre med dit projekt.

1. Beskriv din idé

Skriv din idé ned, og lad en anden person læse den (uden at forklare noget på forhånd). Hvis en anden person forstår din idé ud fra en simpel tekst, er det en rigtig god start. Hvis ikke, så prøv at tilrette din tekst, og forsøg igen med en anden person. Gentag denne proces, indtil den sidder lige i skabet.

Det er vores erfaring, at det sjældent er de mest komplekse apps, som bliver succesfulde og mest brugt. Tag fx et kig på, hvilke apps du selv bruger på fast basis? I samme ombæring kan du spørge dig selv om din omgangskreds, vil bruge din app på fast basis?

2. Hvilken udfordring din app løser

Vær kortfattet og konkret. Forklar udfordringen, og tag gerne udgangspunkt i nogle konkrete eksempler. Derefter kan du forklare, hvordan din idé lige præcis kan løse disse konkrete udfordringer.

Hvis din app-ide omhandler spil eller generel underholdning, skal du fokusere på, hvorfor man vil vælge din app fremfor lignende underholdning. Mange app-spil oplever stor succes, fordi de formår at skabe kontinuitet fra deres brugere.

3. Hvilke features skal din app skal indeholde

Det er en tidskrævende proces at danne sig et samlet overblik over alt funktionalitet og alle features. Derfor er det vigtigt, at du er meget grundig. Overvej alle elementer i din app, og gennemgå dem slavisk fra ende til anden.

Her er nogle eksempler på, hvordan du kan komme i gang:

- Hvor mange brugertyper indeholder din app?

- Hvilke oplysninger skal du bruge fra dine brugere? (navn, adresse, telefonnummer mm.)

- Skal man kunne oprette sig med e-mail, Google, Apple-ID, Facebook eller evt. andre løsninger?

- Hvilken funktionalitet er der knyttet til de forskellige brugertyper? Beskriv, hvad man som en given brugerprofil kan foretage sig i appen.

- Skal bestemte brugere have administratoradgang, og hvilke elementer skal en administrator have adgang til? Samtidig er der måske knyttet ekstra funktionalitet til administratoren?

- Skal din app udelukkende være til mobil (Android og iOS), eller skal den være webbaseret? Eller måske endda begge dele?

- Matcher din platform brugernes behov? Hvis en bestemt brugertype foretrækker at arbejde fra en stationær computer, kan det være svært for dem at omstille sig til at foretage arbejdet fra en mobil-app. Derfor udvikler man ofte en web-app og en mobil-app, hvilket naturligvis også giver en ekstra udviklingsomkostning.

- Skal din app indeholde push-notifikationer? Hvis ja, hvilke og hvornår?

- Skal man bruge brugernes lokation? Hvis ja, hvordan? Og hvad gør man, hvis brugeren ikke giver adgang til dette?

- Skal appen indeholde reklame? Hvis ja, hvor og hvordan skal det fungere?

4. Eksterne integrationer eller data fra tredjepart

Skal din app integreres med en ekstern database eller en ekstern platform? Hvis du skal bruge data, hvor kommer disse data så fra? Skal din app fx integreres med Google Maps, CVR-registret eller noget helt tredje? Dette er ofte en overset del i idéfasen, men den er meget afgørende for projektet. Store, komplekse integrationer med tredjepart kan nemlig have stor indflydelse på udviklingsprisen og evt. indeholde løbende omkostninger.

5. Need to have eller nice to have

Det er altid en fordel at starte med en MVP (minimal viable product) og holde funktionalitet og features på et minimum. Således kan man videreudvikle effektivt og målrettet på baggrund af data og brugertest. Starter man med den store, forkromede løsning, vil man bruge mere tid og flere penge på tilretning og korrektion fremfor udvikling.

6. Find dine konkurrenter

Hvordan adskiller din idé sig fra eksisterende apps? Hent konkurrerende apps, og undersøg deres svaghed, styrker og muligheder. Kan du ’tweake’ nogle af deres features, kan det være meget værdifuldt for din idé.

7. Inspiration til design

Find eksempler på App Store eller Google Play. Gem apps eller de elementer fra apps, som du kan lide. Det kan sagtens være forskellige elementer fra forskellige apps. Du kan også finde design på hjemmesider eller blot designmæssige stilarter, som du kan lide. Når UI-/UX-designeren fra app-bureauet skal designe din app, er det en fordel, at du har gjort dig nogle tanker om, hvad du kan lide. Således er det nemlig lettere for designeren at ramme din stil i appens design.

8. Mockup (wireframe)

Lav et visuelt billede af din apps layout. Glem design og udseende for en stund, men fokuser på layout, flow, og hvordan din app skal hænge sammen.

Det kan gøres så simpelt, som at tegne alle sider på forskellige stykker papir. Tegn alle knapper og alt indhold med simple firkanter, cirkler og tekst. Prøv at forbinde de enkelte sider, således du kan lave et flow (når jeg trykker her, kommer jeg herhen osv.).

Det vigtigste er, at du får dannet dig et overblik og går i dybden med hver enkelt side. Når du gør det, vil du med stor sandsynlig opdage, at enkelte elementer ikke hænger sammen eller måske mangler. Hvad der ofte virker som en simpel idé, kan indeholde en stor mængde sider og funktionalitet, som man ikke opdager, før man går i dybden med hver enkelt side.

9. Finansiering

Det er dyrt og krævende, at udvikle en god og gennemført app. Typisk starter priserne fra 180.000,00 kr. for relativt simple og basale apps. Samtidig skal du tage højde for omkostninger til løbende vedligeholdelse, drift og markedsføring.

Hvordan vil du finansiere alt det?

Skal du selv finansiere din app, eller skal du finde en investor?

Hvis du skal finde en investor, vil du med fordel kunne få udviklet en visuel og funktionel prototype af din app. I samme ombæring, vil du nemlig få udarbejdet en kravspecifikation samt et komplet prisestimat.
Dermed vil du være klar til at trykke på ’udviklingsknappen’, når investoren er i hus.

Skal du finde en investor, vil vi anbefale, at du får udviklet en visuel prototype og udarbejder et stærkt pitch, hvori du viser forskellige bruger-flows fra prototypen.

10. Tag det næste skridt

Når du har styr på ovenstående punkter, kan vi sammen lægge en plan for hvordan din app bliver realiseret. Kontakt os og lad os tage en uforpligtende snak, så din app-idé kan se dagens lys.

Vi elsker at snakke med iværksættere og høre om nye og spændende app-ideér - Derfor må du hellere ringe én gang for meget end én gang for lidt.

Du kan også læse videre og blive klogere på hvad en app koster eller få tips til hvilken type app du skal vælge.

#letstalk

Book et app-solut udforpligtende møde i vores kalender

Steffen